söndag 20 november 2011

Jodå, nu har jag psoriasisartrit igen

Japp, nu var jag hos reumatologen, han som inte skrivit i min journal att jag har psoriasisartrit. Jag hade ju bestämt mig för att byta men sen gick det ju inte så bra. Jag har inte varit där på 1½ år, så jag var nog lite skeptiskt inställd och lite osäker på hur det skulle funka. Men proverna var bra, jag fick beklaga mig lite över var jag hade ont etc, och jag ska dit igen om ett halvår.

Jag sa jag brukar ha ont i ena axeln relativt regelbundet och jag var (är) lite stel så han höll och vred lite och det gjorde lite ont där han satt tummen, så det sa jag. Då sa han det kunde ha gått in i leden. Jahapp, tänkte jag. Men det brukar ju gå över, så han verkade inte så orolig. Hoppas inte jag behöver vara det heller. Men det är ju bra att veta att det hänger ihop med artriten och inte är musarm eller något.

Han skrev ut mer betnovat till hårbotten och så en salva (lack?) till min nagel om den skulle börja krångla igen. Annars har jag salva till ev hudutslag och jag har fått orudis (ja ja ja, jag vet jag inte vill använda dem men totalt har jag nog använt dem en fyra fem ggr. Faktiskt!). Så det var väl inte mer godis (hrm) jag behövde.

Så var det så dags för 10000-kronorsfrågan: Ansåg han att jag har psoariasisartrit eller inte? Jodå, det har jag, men i en lindrig form och den gäller framförallt senfästena. Suck, jag vet inte om jag ska vara nöjd (för att han sa det han inte skrivit i journalen) eller om jag ska vara ledsen över diagnosen.

Jag kan inte gå till dessa båda reumatologer parallellt, det begriper jag också. Tänkte ge den andra läkaren ett besök till och se om han är lika negativ och ohyfsad och tycker jag bör bita ihop, eller vad som händer. Kanske har jag "tur" och har skitont när jag ska dit... *galghumor*

4 kommentarer:

Fefanfefan sa...

Grattis, eller vad säger man? ;)
Skulle det vara någon slags "ursäkt" att din artrit är lindrig och framför allt gäller senfästen?

För egen del har jag inte fått preciserat exakt vart min artrit sitter, inte heller på vilken skala den befinner sig på..
Det enda jag vet är att jag har Psoriasis Artrit.

..och eftersom jag aldrig hör något ifrån dom, så tror dom säkert att jag har blivit frisk nu.. ;)

S sa...

Ja, det är mycket märkligt att han säger till mig att jag har artrit när han inte skriver det. Suck... Skönt att du blivit frisk - smidigt sätt! Inga piller eller recept, bara sådär! Grattis till dig också... :)

Linda sa...

Hej!
Jag hittade din blogg när jag sökte runt om Psoriasis Artit. Har haft psoriasis själv sen jag var barn och började få ledvärk för några år sen. Inga tester har kunnat bevisa att det är Psoriasis Artit, men symtomen pekar på det, så min läkare har sagt att jag har mild "trolig Psoriasis Artit". Fick utskrivet Orudis Retard av en reumatolog. De hjälpte lite mot stelheten men gav mig sådan fruktansvärd huvudvärk så jag fick äta Naproxen istället som gav mig sjukligt låga blodvärden... Är väldigt trött på att hålla på och knapra mediciner som ger mer biverkningar än nytta.

Nu blev det väldigt mycket text för dig att läsa här. Men min egentliga undran var om du har märkt om du blir bättre eller sämre utefter vad du äter? Jag är väldigt intresserad utav kost och hälsa. Och har läst att kosten kan påverka. Har du haft någon erfarenhet av det?

Ska ta och läsa vidare lite i din blogg nu :)

Ha det fint och skönt för dig att du har blivit så pass mycket bättre!

Linda

S sa...

Hej Linda! Roligt du hittat hit men ingen rolig anledning, alltså att du är sjuk själv. Har läst också om antinflammatorisk kost (sök längst upp på bloggen i det lilla fältet på mat) men jag har inte märkt någon skillnad, faktiskt. Nu var det ju ett tag sen jag hade besvär men då märkte jag inte någon skillnad, och det var inte heller min kost som gjort att jag nu mår bättre. Ändrade ju inte på nåt. Men jag väntar nu in ett ev skov som ska komma / kan komma efter att man fött barn. Typ sex månader efter kommer det oftast. Hu, snart dags! :( Får se hur det blir! Hoppas du mår bättre, och slipper den onda cirkeln med medicinerna!