söndag 3 april 2011

Lite svar på förra inlägget

Tack för era kommentarer och er sympati! Det värmer. Det känns skönt att på något sätt inte vara ensam i den här "cirkusen".

Ang namnbyte på bloggen - min rubrik är falsk: Precis så, haha... bra! Får byta namn på bloggen till "jag som kanske har haft psoa". *galghumor* Ärligt talat vet jag varken ut eller in om jag har det trots hans snack eller om jag inte har det... ?!!

Ang läkarens snack om att jag inte behövde cellgifter: Nej nej, har inte pratat något alls om cellgifter, eller ens tänkt på det, så för mig blev det en liten chock när han började snacka om det. Jag tänkte "gud, är det SÅ illa? Jaha, vad bra jag slipper det" och sen blev jag ju hyfsat förvånad när han meddelade att jag inte hade artrit utan typ skulle bita ihop :(

Ang om mina leder svullnar upp och om det inte är artrit då, vad är det då: Grejen är att jag inte har problem med lederna utan med muskelfästena och jag vill att de har koll på mig så att det inte går in i lederna. Allt jag läser på nätet om sjukdomen och som min fd läkare också sa, går ut på att man ska ha koll på det så att man kan hejda (bromsa) med mediciner o behandling i tid så att det inte fortsätter in i lederna. Det är rätt vanligt att det startar i fästena och senorna och sen i vissa fall går vidare. Och det är ju det jag vill undvika. Plus gärna slippa ha ont i muskelfästena.

Min förra reumatolog plus min allmänläkare tyckte jag skulle vara försiktig med att köra för hårt på träningen för mitt immunförsvar hade fullt upp redan med att jobba med artriten och inflammationerna i muskelfästena. Men denna nya sa att det var skitsnack utan det var snarare så att ju mer ont jag hade, desto viktigare var det att jag gick ut och tränade när jag kände så. (inte det man är mest sugen på då när det gör ont att resa sig ur sängen) Svårt veta vem man ska tro på.

Ang att gå till just en reumatolog: Nej, egentligen behöver jag inte gå till någon sådan. Trodde det var det man skulle. Men min plan nu efter all denna kaos är att om (när) jag får så ont igen som jag kan ha, så ska jag gå till min allmänläkare som jag gillar. Det var hon som remitterade till reumatologen (min nu fd) från början och som tyckte att det inte var normalt att ha så ont som jag hade. För om det nu är så att jag inte alls har artrit då hamnar jag ju tillbaka till ruta 1 igen, dvs hos henne. Och hon verkade ha en lite mänskligare syn på mig dessutom. Att man inte ska gå och ha ont. Det låter ju rätt rimligt för en normalbygd, frisk 35-årig tjej som inte varit med om någon trafikolycka eller har några andra skador etc. Även om hon nu inte tränar så mycket... Allmänläkaren kommer nog att bli lite förvånad om jag går dit, för det som hon har fått förut är ju att det är artrit jag har... eller ja, det är ju frågan för tydligen har ju fd reumatologen inte skrivit diagnosen i sina papper. Det är SÅ konstigt, för jag har ju fått det muntligt, gått på kontroller och dessutom så har hans svar till min allmänläkare varit att det är artrit. Så därför har hon ju inte fortsatt att utreda mig, för vi har ju fått förklaringen till varför jag har ont.

Vilken soppa!

Men min slutsats är helt enkelt att reumatologerna tycker olika, och att om jag får olidligt ont igen så går jag till min allmänläkare och diskuterar hur jag ska gå till väga igen framöver. Puh.

2 kommentarer:

Fefanfefan sa...

Hahaha.. du är riktigt rolig du! :)
Man får lyssna lite här och lite där, och så får man lägga till lite vad man tror själv, så kanske det blir bra.. men det är naturligtvis inte så det ska fungera! :(

Lider verkligen med dig, det låter som som du har hamnat i en riktig soppa!

Antar att det skulle kännas skönt om man kunde dra ett streck över alltihopa och börja om från början med ett tomt papper..?

Stå på dig och Kämpa på!

S sa...

Ja, skulle vara skönt. Det var ju det jag trodde jag skulle - börja om med en ny bättre läkare men det blev inte riktigt så. Vet inte vad jag ska göra härnäst nu. Är mest bara bitter och har ont. Eller nä jag inbillar mig säkert bara. GRrrrrrrrr.....