tisdag 20 juli 2010

Sommar gör mig gott

Lycka är att kunna kivas med sin pojkvän och kittlas utan att skrika för att det hugger till i bröstet, lycka är att kunna lyfta resväskan utan att skrika för det gör så ont.

Lycka är att kunna vända sig hastigt om av nyfikenhet, utan att man sen får hejda sig för att just den rörelsen gör ju så satans ont. Lycka är att kunna sova en hel natt utan att vakna av att man har ont. Lycka är att kunna somna, liggandes på mage, sidan och på ryggen. Utan att ha ont.

Lycka är att kunna dra på sig tröjan utan att be om hjälp. Lycka är att kunna knyta skorna utan att tårarna kommer. Lycka är att kunna kramas av sin pojkvän utan att be honom vara försiktig.

Lycka är att kunna leva normalt.

***
Är lite stelare nu, tycker jag, eller så är det bara inbillning. Stress över att vara tillbaka på jobbet igen? I alla fall skulle jag vilja vara ledig mer! Ledig hela tiden. Det vore fint.

Men jag ska inte klaga - jag har en lindrig form av artriten och av hudsjukdomen också. Den spelar mig spratt ibland och då är det för j**gt, men jag är tacksam för att jag haft ett par fina veckor på semestern och kunnat leva i stort sett normalt. En iprén en kväll blev facit och det är inte alls illa.

3 kommentarer:

Fefanfefan sa...

Jo, att sova en hel natt utan att vakna upp med smärtor i axlarna när man vänder sig om är faktiskt Lycka!

Hej förresten!:)
Får jag fråga ett par grejer..?
Dels så undrar jag om du har varit sjukskriven p.g.a av dina artrit-besvär?
Jag har klarat mig hittills..

Sen undrar jag om du upplevde att värmen under din semestervistelse i Turkiet gjorde dig gott?
Jag tycker mig inte märka någon skillnad, vad det än är för väder..

Dom här sk klimatresorna till varmare länder är väl i första hand till för att man ska få bukt med själva psoriasisutslagen, eller har jag fått allt om bakfoten?

Precis som du, har jag också en ganska mild variant av både hudsjukdomen som själva artriten, iaf än så länge..

PS. Varför åker man förresten till Turkiet mitt i sommaren?? ;)

Ha det gött!

S sa...

Hej!
Ja, jag undrar också vad man gör i Turkiet mitt i sommaren, speciellt när det blir värmerekord hemma i Sverige... Vi gillar att resa så det är kul att se andra länder plus att vi kollade in en båt som min kille köpt in sig i som ligger i Turkiet.
Nu till vår kära knäppa sjukdom.. Jag vet inte om det är värmen el om det är att vara ledig som gör mig gott, men jag har haft mer besvär vintertid/när jag jobbar. Jag tror klimatresorna främst är till för utslagen. Själv tycker jag nog att jag verkar ha lite jämna plågor, dvs när jag har ont i kroppen har jag inte mycket utslag och tvärtom. Kanske inbillning. Det verkar iaf vara så att sjukdomen slår väldigt olika så det är nog svårt att hävda svart el vitt. Jag vet att Veronica som också läser den här bloggen har mer ont när det är rått väder, vilket jag inte märkt så mycket av.
Skönt du har en lindrig form, vi håller tummarna för att vi båda får fortsätta så, alt allra helst bli av med skiten helt! :)

Anonym sa...

Hej,känns så igen det su skrivit :) Krama mej inte för hårt!!! Kan du dra i tröjärmen så jag får av mej den?? Inte kunna sova i den ställningen man helst vill sova i,utan att man måste hitta en ställning som inte gör ont!!

Har mått hyfsat bra sista tiden.Lite småkrämpor här och där,men inge alvarligare.
Böjade med en ny medicin som heter arava i slutet av augusti.Verkar som att jag inte är lika svälld och stel som tidigare i lederna och jag behöver ta mindra värktabletter.Så det är ju positivt!!
Ska på uppföljning på reumatologen innan jul någon gång.

Sköt om dej.Kramar V