fredag 23 juli 2010

Sprang igår

Jag var ute och sprang igår och idag har jag lite ont i min högeraxel. Varför är det just den som krånglar när jag rört på mig?! Jag springer ju knappast just extra med högeraxeln...

Annars är jag lite stel i överkroppen. Det är väl priset för att springa. Men jag måste få bättre kondition så om jag kan hålla det på den här nivån får jag fortsätta och så hoppas det ger med sig när det inte längre är en chock för kroppen att dras ut i löparspåret. När jag djupandas är jag lite öm på framsidan av bröstet. Det känner jag också igen sen förut. Suck, vill må HELT bra..

7 kommentarer:

Elena sa...

Hittade din blogg när jag googlade runt lite på Internet! Även jag lever med skitsjukdomen, Psoriasisartrit. Äter Salazoporin, Methotrexat, Orudis Retarde och får ständiga kortisoninjektioner i axlar, höfter, bäckenlederna, knäna, handlederna...ja snart har jag nog sprutat allt man kan spruta! Vet inte vad som är värst, tröttheten eller värken faktiskt. Livet är iaf begränsat med sjukdomen och det är svårt att få andra förstå hur den känns, tyvärr.
Hoppas du finner ditt sätt att få dig att må bättre!
Mvh Elena

S sa...

Hej! kul att du hittade hit och så klart jättetrist att du också har samma sjukdom. Det verkar yttra sig värre hos dig än hos mig. Stackare! Nej, man fattar nog inte. Önskar jag hade sluppit att fatta :( Du har ingen blogg..? Har du hittat något bra sätt som funkar för dig att må bättre? Gissar kortisonet funkar. Jag har fått orudis retarde utskrivet men inte tagit. Vad tycker du om det? Många frågor, du måste inte svara men jag skulle bli glad :)

Elena sa...

Hej igen! Tycker absolut du ska ta Orudis! Den är den bästa medicinen för oss med PsA. Den gör att svullnad och stelhet på mornarna lindras. Tar inte jag den blir jag jättedålig hela dagen efter. Kortisonet hjälper mig ett tag, men det är inget vidare att behöva ta de sprutorna för de känns rejält! Jag har svårt att acceptera min sjukdom, men har väl egentligen inget val. Jag är sjukskriven på 50% och jobbar den andra halvan. Har jobbat mer men då blev sjukdomen ännu aggressivare och jag sämre, så halvtid funkar bäst för mig just nu. Förstår att du har mängder av frågor, det hade även jag i början. Bästa sättet att lära sig leva med sjukdomen är att fråga!

S sa...

Du säger det? Intressant, ja jag kanske borde ta det när jag har ont. Jag är lite feg med mediciner och vill helst slippa ta, så därför lider jag hellre lite. Kanske dumt... Kanske borde man ta medicinen för att bromsa förloppet? Känner du några biverkningar av O Retarde? Kanske bara jag som är nojjig... :) Ja, jag har en hel del frågor, tyvärr går jag till en läkare som inte är så lätt att kommunicera med, tror delvis det är pga hans svenska inte är jättebra. Funderar på att byta men blir helt trött bara av att tänka på att jaga runt i vårt vårdsystem..puh...

Elena sa...

Det mest kända biverkningen med OR är att man blir lättblödande. Det märks gärna vid mensen! Tycker inte alls du ska vara rädd för medicinerna. Du förstör kroppen mer genom att INTE äta dom! Inflammationerna bryter ner och förstör, medicinerna bromsar förloppet och du mår bättre. Skulle inte klara mig en dag utan mina mediciner! Nu ska jag till reumatologen på onsdag för att spruta handled, fotled och armbågen. Inget att se fram mot men det är så skönt när värken bromsas ett tag. Jag hoppas verkligen du tar ditt förnuft till fånga och börjar äta dina mediciner! ;) Du kommer att önska att du ätit de på en gång! ;) Och byt läkare!

S sa...

Ja...*suckar lite över mig själv* du har säkert rätt! Ska prova att ta dem när jag mår sämre. Och får kolla upp en ny läkare.. Borde nog se till att få tummen ur :)
Har du olika läkare till hudpsoriasisen jämfört mot artriten?

Elena sa...

Hade det tidigare då jag solade på Hudmottagningen. Men nu har jag endast min reumatolog. Hon skickar mig till hud när jag blir för dålig men min hud är väldigt förskonad. Allt sitter ju på insidan....
Börja med OR nu och tänk på att den ska tas till kvällen, alltså en medicin som ska verka under natten. Kommer bli bra för dig!