fredag 8 juli 2011

Nagelpsoriasisen tillbaka - ang diagnos

Har ont i speciellt högeraxeln och är allmänt stel men nu ser ni kära vänner så ska ni få höra vad som är botemedlet! Jo, SEMESTER! Vad sa jag? Jo, jag har SEMESTER!!

Förhoppningsvis kan det innebära SÖMN och det är som balsam för själen eller snarare min påhittade (*ironi*) artrit.

Min ena lillfingernagel bråkar och psoriasisen har slagit klorna i den. Minns inte vilken salva eller kräm man ska ha till den? Tror inte det är någon av dem jag har hemma utan att de två krämer jag har är till utslagen. Ja, den ena vet jag är till det men sen har jag en gammal kortisonkräm också... V - vet du? Eller du har inte haft/har inte nagelpsoriasis? Typiskt att det kommer nu, efter att jag har varit hos nya reumatologen, för psoriasis är en av de ingående faktorerna man får "poäng" för när man ställer diagnosen psoriasisartrit.

Här kan man läsa om just att ställa diagnosen på lite fikonspråk, se en bit ner under DIAGNOS: Internmedicin.se se nedan. Jag har 2 poäng för hudsjukdomen och 1 poäng för nagelsjukdomen. Så jag kommer upp i 3 poäng vilket alltså är en förutsättning (tyvärr) för psoa... Den där inflammatoriska ledsjukdomen som det står om också - det är ju den jag har fått höra att jag har med tanke på mina usla muskelfästen och problem med axlar och överkropp. Men hey, jag är gärna frisk...

6 kommentarer:

S sa...

Ja, jag vet, man kan inte leka doktor själv men man kan väl få spekulera :-)

Fefanfefan sa...

Hallojs!
Ömt och stelt i axlarna här med, orkar knappt lyfta högerarmen ibland, värst är det dock när jag sover och ska vända mig om.. :(

Inte ens jag - som bevisligen har psoriasisartrit - har några nagelproblem.. :)
Gör det ont? Kan naglarna växa inåt?
Gör du något mer än bara smörja in dom? Hjälper det?

"Ibland" blir 1+1=2, även om man inte är matematiker, så "doktorn" är nog nåt på spåren här.. :)

Ha en riktigt bra sommar/semester!

S sa...

Kolla nästa inlägg! :)

Veronica sa...

Hej,jag har ju inte nagelpsoriasis ännu,men däremot värker det under naglarna så det känns som att de ska sprätta loss både i fingrar och tår :(

När jag fick min diagnos skickade de mej först till en hudläkare som ställde diagnos på huden och att jag förmodligen hade i lederna så det togs med i remissen till reumatologen.
Kan ju vara värt ett försök att gå andra vägen,visa upp hud och naglar så borde de ju förstå vad du har i kroppen också.

Är så trist att man ska vara dålig på sin semester :( sommaren blir inte som jag planerat pga eländet som bor i min kropp.

Sköt om sej,Kram V

Linda sa...

Jag har inte direkt nagelpsoriasis. Mina naglar ser mest ut som man har pickat med en nål i dem. Men enligt diagnoskriterierna så vet jag vad jag har. Jag får tyvärr poäng på allt ;) Men så har jag en ganska aggressiv variant, tyvärr. Min psoriasis mår dock riktigt bra av remuatikermedicinen så den hålls i schack. PsoA sitter gärna i led- och muskelfästen också, inte bara i leden. Dock vet jag fler som har svårt att få diagnos när man har PsoA för den är inte så tydlig.

S sa...

Tydligen kan nagelpsoriasis se ut så också, Linda. Det påstod min läkare iaf. Det blir som gropar så nålstick kanske också kvalar in...