söndag 10 januari 2010

Chat om psoriasis

Hittade en chat med en doktor ang psoriasis här. Har fått lära mig att PA är en form av spondylartrit. Det hjälper mig att sätta namn och lära mig undergrupper, för när jag sen träffar på uttrycken på andra hemsidor vet jag om de menar psoriasisartrit eller ej. Nu ska jag läsa resten av chatten. Såhär står det dock och jag känner igen mig!

Gäst17759: Hej, har sedan 2006 smärtproblematik i muskler, muskelfästen och senor. Fick psoriasis över kroppen, hårbotten och ppp i handflator och fotsulor för ett år sedan(2008) och även diagnosen Tietzes syndrom. Hör detta samman?

Ulla Lindqvist: Jag tror bestämt att det som någon läkare kallat Tietze egentligen är muskelfästesinflammationer, så kallade entesiter, något som är mycket vanligt vid psoriasis. Man kan ha lokala inflammationer i muskelfästen med ringa symptom. Du skulle behöva pröva antiinflammatorisk behandling och få träningsprogram från en sjukgymnast.

Men vad innebär "antiinflammatorisk behandling"? Och hur kan ett träningsprogram från en sjukgymnast se ut? Hilfe, bitte! Borde jag gå till en sjukgymnast?

Inga kommentarer: