onsdag 25 augusti 2010

Jobbhösten kommer

Jaha, nu kör jobbet igång igen. Förra veckan var lugn med vissa inslag som vittnade om höstens kommande, såsom att en del kollegor började komma tillbaka efter semestern, telefonerna började ringa lite mer och inte minst kasst väder. Denna vecka är det full fart som gäller. Det kommer nog bli en tuff höst. Puh. Så klart känner jag mig lite stelare än vanligt. Är det stresskopplat? Ja, förmodligen. Är det för att jag inte har varit hos kiropraktorn på länge? Njae, kanske. Nog läge att gå dit och bli lite knäckt... Har varit ojämn i mitt bäcken men är osäker på om det har något med artriten att göra. För något år sen, före jag fick diagnosen psoriasisartrit, gick jag ofta till kiropraktorn och har haft rejäla problem. Jag har haft så ont så ont. Det var låsningar och musklerna ville inte heller. Vet inte vad som var orsak till vilket. Men när jag fick min diagnos så har jag inte gått till kiropraktor så mycket mer, knappt alls. Har funderat en del på det. Om det sitter mentalt. Men det var som att jag förstod att det inte handlade om låsta leder, utan att det var i muskelfästena som det var problem, och att jag inte skulle anstränga mig och min rygg. Jag vet inte om jag slappnade av istället och då blev det inga låsningar. Ingen aning men jag är glad och min plånbok också att slippa gå dit. Däremot kanske det är bra med lite "underhållningsknäckande" så att jag håller mig schyst.

Nu har jag mest stelhet i högeraxeln, som vanligt... Känner mig lite sliten men det är kanske för att jag inte sovit så bra (igen). Träningen har blivit sisådär flitig, dvs ingen alls, så där måste jag också komma igång. Puh, tung höst på andra sätt än med jobbet också :) Men det måste vara värt det - lite träning brukar göra att jag känner mig bättre. När jag börjar känna mig lite vissen och stel försöker jag köra måttlig konditionsträning och då känns det som att det "smörjer" runt systemet, mjukar upp leder osv. Det brukar bli till det bättre och det är välkommet... Ska inte klaga, sommaren och det senaste halvåret - så bra har jag inte mått på jättelänge. Kanske är det bloggens förtjänst :) På semestern fick jag en dags trist värk, sån värk när det riktigt värker av utmattning och man känner sig tung i kroppen och musklerna. Då festade jag till det på en iprén men annars har jag sluppit det. Skönt. Håller tummarna för en lika bra höst.

4 kommentarer:

Fefanfefan sa...

Hejs!
Ungefär hur länge pågår ett skov för dig?
Jag var hos min reumatolog i veckan som gick och hon lät lite förvånad när jag berättade om längden på mina skov..

Ha det gött!

S sa...

Hur långa har du? jag har någon vecka i taget men har haft ett par månader upp till ett halvår. Nu när jag tänker tillbaka på när jag har haft ont.

Stefan sa...

Ungefär som dig.
Och när jag berättade det för min reumatolog så svarade hon förvånat; "Så länge??"

Skönt att veta att jag är normal då, om nu inte du är lika konstig som jag?! ;)

S sa...

det låter jag vara osagt :)
men jag fattade inte då att det var något som var fel, men i efterhand har jag ju fattat att det var skov.