tisdag 3 augusti 2010

Utgångna recept

Insåg att recepten som artritläkaren hade skrivit ut hade gått ut.... det gällde en salva och det gällde lite iprén. Attans.. När jag var hos honom senast frågade han om det var något jag behövde och jag sa ju nej eftersom jag visste att han skrivit ut rejält av de olika sakerna. Men jag missade att det är en deadline på recept och tydligen har den passerats nu. Men det borde väl ändå gå att ringa honom istället för att behöva boka in en ny tid...? Suck, jag är så dålig på vården och hur den funkar.. :( Varför kan man inte bara maila som till alla andra normala människor?! :)

Dessutom måste jag väl ta tag i att skaffa mig en hudläkare också. Har inte så mycket besvär av det där (ta i trä) och jag har tillräckligt för min hårbotten men jag har två naglar som börjat bråka med mig. Den där vita kanten har gått neråt. Tydligen nagel-psoriasis. Ja, säg vad som är normalt med den där j**a sjukdomen... :( Jag har inget akut behov av att gå till en hudläkare men det är kanske lika bra att boka in för det är säkert skitlång kö. Ska nog höra av mig till min husläkare så får hon remittera mig. Så gjorde hon ju med reumatologen. Kanske kan jag höra mig lite för om det finns någon annan hon kan remittera mig till som är reumatolog. (Reumittera borde det heta då haha), för jag har ju som sagt inte fått jättebra kommunikation med den jag går till nu. Men han hör till samma vårdinstans, så frågan är om husläkaren vill välja någon annan. Men det borde gå att fråga i alla fall. Kanske skulle börja med remissen till hudläkaren...

4 kommentarer:

Veronica sa...

Hoppas de löste sej med medicinerna.
Funkar för mej att ringa så förnyar de recepten,smidigt är det.

Mår rätt ok för tillfället efter en bråkig axel som fick kortison sprutor igen.

Fefanfefan sa...

Precis som för Veronica så brukar jag bara ringa för att få nya recept..

Kände inte till att det fanns någon deadline för medicinerna, står det någonstans när den inträffar?

Jag stör mig på att dom bara skriver ut mediciner under en så kort tidsperiod.
Psoriasis Artrit går ju liksom inte över på två månader.. (dessvärre!)
Det är ju en kronisk sjukdom, så då kunde dom väl skriva ut medicin för ett par år i taget..

S sa...

Har inte behövt medicinerna. Just Retarden plockade jag ut förut så den har jag hemma. Men det var en kortisonsalva och en betnovat till hårbotten som "frös inne". Datum för deadline står i apotekets system. 1 år från att läkaren fixade det har det varit för mig i alla fall. Nä, det går inte över så fort ju :( Det är alltså inte medicinen som går ut, utan själva receptet...

S sa...

Får nog ringa ändå, för jag har bara halva betnovaten kvar och just nu är det hårbotten som trilskas... :(
Tack för era kommentarer! Skönt att veta man inte är själv.