onsdag 19 januari 2011

Beslut kvarstår

Tjejen ringde tillbaka och meddelade att hon pratat med läkaren och beslut kvarstod. Jag blev helt förtvivlad och det hördes säkert, för det lät som hon förstod mitt dilemma. Tydligen står det inte att jag har någon artrit så därför är jag inte välkommen. Men däremot kan de (kanske, de kan inte lova) ta emot mig om jag får en remiss från allmänläkare. Det är ju helt sjukt! Jag går hos en reumatolog, har fått mediciner och går på kontroller men får inte komma dit. Men om en allmänläkare vill låta utreda mig, då hade de tagit emot mig. Så då skulle alltså ett alternativ vara för mig att gå till min husläkare och be om en remiss, alt att min nuvarande reumatolog skriver en remiss. Varför han nu skulle göra det?! Han är ju reumatolog själv... snacka om byråkrati.

Jag svarade att jag ju inte ville tillbaka till min nuvarande, inte nu heller efter att han vet att jag försökt byta. Grejen är att min husläkare C är den som remitterade mig till reumatologen jag har nu, och därifrån fick ju C att jag har psoriasisartrit. Så om jag går till henne nu och ber om remiss till en annan reumatolog för utredning verkar ju det helt sjukt.

Men har jag nu inte artrit kan jag istället bara gå till en vårdcentral, spekulerade hon. Men hon visste inte riktigt, utan det skulle bli en bedömning av C i så fall. Som ju skickat mig till reumatolog och anser jag ska gå där.

Vi pratade lite om det där fram och tillbaka och jag lät mer och mer uppgiven, gissar jag. Hon tyckte jag skulle ringa till reumatologen och be honom skriva ner min diagnos tydligt. Men sen tog hon nu på sig att ringa till reumatologsköterskan och prata med henne om problemet och jag sa också att hon ju kunde be om journalen från C. Där står ju vilket remissvar hon har fått av reumatologen och där borde ju stå psoriasisartrit.

Summa summarum så återkommer sköterskan imorgon efter att ha försökt prata med sköterskan om hur vi ska lösa det här.

Kanske slutar det med att jag hamnar på vårdcentral efter att ha haft en (kass) reumatolog? Är inte så impad av sjukvården just nu.

Det finns tydligen ett ytterligare privat alternativ men det har jag inte spunnit vidare på. Jag vill ju till sjukhuset. Så här ska det ju inte få vara. Jobbigt ändå om jag väl får komma till sjukhuset - känd som strulpelle redan från början. Halvkul.

Skit, skit, skit.

1 kommentar:

Veronica sa...

Faktiskt är det ju inte du som strular... Din läkare är ju den största strulpellen som inte skrivit ordentligt i din journal från första början och så blir det kedjereaktion pga det.

Vill att det ska lösa sej till det bästa för dej.

Kramkram Veronica